Nyfiken på smärtan.

Onsdag idag vilket innebär en ledig dag för min del. Tyvärr jobbar Rickard hela dagen vilket känns rätt trist men så är det. Han kommer hem redan kl 12 på lunch så förmiddagen lär ju gå fort här hemma. Ska försöka få lite ordning på hemmet i eftermiddag om inget annat kommer ivägen. Risken finns ju, hmm..

Har kommit till graviditetsvecka 27 nu och det rullar på utan några större problem, känner av foglossning ibland men än så länge är det hanterbart tycker jag. Jobbar ca en månad till och det känns overkligt måste jag säga. Vi har planer på att åka till Ullared/Göteborg första veckan när jag slutat arbeta. Rickard ska försöka få ledigt i samma veva där en vecka, tror han kan behöva det efter sommaren som varit på hans jobb.

Satt häromdagen och läste igenom alternativen till smärtlindring när det gäller kommande förlossning, och som det känns nu så vill jag föda så naturligt som det går (om det nu inte slutar med kejsarsnitt). Som de flesta vet har jag upplevt min beskärda del av smärta här i livet med tanke på mina njurstensanfall (har tappat räkningen på hur många gånger jag haft det). De som upplevt både njursten och förlossning säger att smärtan är snarlika och med tanke på det så tror jag nog att jag kommer klara av förlossningen rätt bra. Som det är nu är jag mest nyfiken på själva smärtan, för att se hur ont det gör. Sen kommer jag absolut inte vara främmande för att prova de alternativ som finns om det skulle behövas, man får inte vara dum, men klarar jag av det så ska jag försöka så naturligt det bara går.

Nästa vecka är det dags för ett nytt besök på MVC, då hoppas jag få svar på urinodlingen de skickade. Mår visserligen bättre nu men ska bli intressant och se va den visade. I slutet på september ska vi börja på föräldrarutbildningen, ska bli trevligt och se hur det hela utvecklar sig. Som jag skrev tidigare hoppas jag det finns några vettiga med som man kan umgås med även privat. Tror det kan vara bra och hitta några andra som är i samma situation som vi är.

I måndags var jag och tittade på ett parhus i Råda, tyvärr jobbade Rickard så han kunde inte följa med. Dock tror jag inte det blir någon budgivning för våran del på det huset. Dels är det huset mindre än vår lägenhet plus att det är mycket som ska göras om för det är verkligen inte min inredningsstil. Såg nu att första budet ligger på 1,1milj och det känns hårt om man därtill måste göra om alla rum. Visserligen kan vi säkert få till bra priser på tapeter och färg med tanke på att Rickard jobbar på Färghallen men det känns inte riktigt värt det. Vi får fortsätta kika runt helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Hej!

Skönt att allt verkar vara bra med er! =). Jag förstår att du var nyfiken på smärtan; det var jag också. Alla typ bara sa si och så men man kan ju inte föreställa sig den, liksom. Eller ja, det kanske du kan då om det är samma som njursten.



Jag skulle aldrig i livet föda naturligt om jag hade alternativ; dock fick jag den där epiduralen så himla sent så det var bara till krystvärkarna och då tänkte jag att jag kommer ALDRIG göra om det igen. Lustgasen hjälpte till lite att slappna av. Men en sak bara; prova INTE dom där sterila kvaddlarna! De gjorde bra mycket ondare att få dem än själva värken!!



Men sen är det väl så otroligt olika för alla människor, dels hur man upplever smärta och dels hur ont det faktiskt gör. Och de säger ju att har man rätt andningsteknik (det hade inte jag) så kan man ju klara av det galant ändå. :)



Och förresten, nu är jag så nyfiken; vem är det mer på jobbet som ska ha barn?



Ha det så bra!

Kram

2009-08-26 @ 11:15:33
URL: http://josefinecataltepe.blogspot.com
Postat av: lisa

hej! Nej jag skulle int eheller föda naturligt men jag respekterar verkligen dem som gör det. Jag ville ha allt typ. Men jag instämmer med föregående talare, se upp för kvaddlarna!!! Jag kommer absolut be om ryggbedövning igen om det skulle ske en tredje gång hehe.. Men fast det gör så ont så är det väldigt kul..kanske inte när man har som ondast men man lngtar ju så efter bebisen!

2009-08-26 @ 22:00:39
Postat av: Elinor

Hej, jag råkade komma in på din blogg av misstag - från Lisas blogg...å då jag läste överskriften/rubriken kunde jag inte låta bli att läsa vidare... då jag har två barn och var tidigare förlossningsrädd... Jag sa innan barnen att jag skulle ta "typ allt" - men så köpte jag en skiva med andnings- och avslappningsölvningar inför förlossningen (nån barnmorska som gjort den).

Å andningen vara och o för mig!! Å i slutet lustgasen. Inget mer. Mitt tips är att öva djupandning! Man kan ta smärta och värkar mycket bättre genom att andas "rätt" och att slappna av. Nu tycker jag att mina 2 förlossningar är något v det absolut häftigaste som jag varit med om (ja, trots smärtan)!!

Lycka till!!

/Elinor Axelsson

2009-09-01 @ 23:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback