Namn.

Har insett att jag läser många artiklar i diverse tidningar, främst på Aftonbladet. Sprang på en till nu som jag fann intressant. http://www.aftonbladet.se/wendela/article4305388.ab Den handlar om barnnamn och hur föräldrar väljer och tänker.  Vissa namn har jag svårt för, tex "Mhmd-Anders". Erhm, va? Kan inte ens uttala det! Kan ju finnas risk för stackars Anders att bli kallad för bokstavsbarn om det vill sig illa. Gick in på http://www.svenskanamn.se/ och såg där att mitt namn låg på 26:e plats på "Topplistan antal namnbärare i Sverige". Det finns tydligen 60996st Saror i Sverige, sen förtäljer det dock inte om det är tilltalsnamn eller andranamn. På första plats finner vi Maria med 445404st personer. Det finns tydligen 66st som heter Tingeling, himla fascinerande tycker jag. Endast en person heter Limpisawat, undrar varför?
Tittade på Namntrender för 2007-2008 och med där fanns t.ex. Emelie (det namn som mitt äldsta brorsbarn har) och jag kan bara inte förstå varför hennes namn togs bort ut almanackan? Även nu ser man en ökande trend, det finns ju massor av andra namn som med lätthet kan tas bort. Till slut blir det väl så att namnsdagar tas bort med tanke på alla nya namn som tillkommer.

Testade deras namngenerator, där man får skriva in mammans och pappans namn. Fick följande namn: Eugenia. Hmm, njae, inget för mig. Haha, det blev Frank om man valde att det skulle bli en pojke. Inte det heller är något för mig. Jag skulle kunna tänka mig Hedvig-Susanna till en flicka. Pojke däremot är svårare, men Martin är ett namn som jag tycker om.  Nåväl, det är ett senare ämne att ta tag i när den dagen kommer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback